Jadłospis 5 miesięcznego dziecka karmionego sztucznie

W 2015 roku wszedł w życie nowy schemat żywienia niemowląt. Ma on pomóc rodzicom przy rozszerzaniu diety, pokazuje kiedy i co należy wprowadzać do diety dziecka. Jak zatem może wyglądać jadłospis 5 miesięcznego dziecka karmionego sztucznie w oparciu o nowe zalecenia?

Przede wszystkim został zniesiony podział na dzieci karmione mlekiem mamy i na dzieci karmione mlekiem modyfikowanym. Teraz pokarmy można wprowadzać dokładnie tak samo, aczkolwiek eksperci nawołują rodziców do obserwacji swojego dziecka. Mleko modyfikowane w sposób samoistny szybciej przygotowuje żołądek dziecka do przyjęcia innego pokarmu niż tylko mleka. Jeśli mama nie może karmić swojego malucha piersią, wtedy mleko modyfikowane jest rozwiązaniem i dzięki temu na spokojnie możemy wprowadzić nowe produkty w wieku już około 5 miesięcy. Aby móc przygotować odpowiednio jadłospis 5 miesięcznego dziecka karmionego sztucznie należy patrzeć przede wszystkim na umiejętności dziecka. Dziecko przyzwyczajone do smoczka inaczej ma wyćwiczony odruch ssania i łatwiej radzi sobie z rozdrabnianiem pokarmu. Dlatego też można w wieku 5 miesięcy zacząć wprowadzać pure z warzyw gotowanych na wodzie. Obserwować dziecko i wprowadzać co dwa/trzy dni nowe produkty. Najlepiej skupić się na warzywach mało alergizujących, tj. ziemniak, dynia czy cukinia. Powoli dodawać można ugotowane i starte owoce zaczynając od jabłka, gruszki czy banana. W wieku 5 miesięcy można próbować z glutenem i dać dziecku 2-3 łyżeczki kaszki manny. Dzięki tak wczesnemu podaniu glutenu ograniczamy możliwość alergii w przyszłości. Pamiętajmy, aby porcje mleczne były co najmniej 4 razy dziennie i aby nowe posiłki były początkowo tylko jednym daniem dziennie. Z czasem ich ilość będzie zwiększana systematycznie.

Dla zdrowego brzuszka i dobrych nawyków należy zadbać o 5 posiłków dziennie, przy czym każda porcja nie powinna przekraczać 150-160 ml. Jest to ważne przede wszystkim dla dziecka karmionego sztucznie, gdzie niestety jest większe ryzyko otyłości dziecka w przyszłości.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Eikozanoidy

Niektóre nienasycone kwasy tłuszczowe nie są syntetyzowane w organizmach zwierzęcych (ludzkim też), substrantem do syntezy eikozanoidów są 18-sto węglowe kwasy tłuszczowe pochodzenia roślinnego czyli kwas linolowy i kwas y-linolenowy (kiedyś mówiono na nie witamina F). Niedobór tych prekursorów prowadzi do zaburzeń czynnościowych na przykład wzrostu niepłodności, zmian skórnych i zmian w nerkach (zespół EFA). EFA rolę substratu prowadzącego do powstania 20 C produktów. Niedobór EFA prowadzi do niedoboru eikozanoidów. Podstawowym źródłem prekursorów na przykład kwasu linolowego, a ten do 20 C kwasu dihomo-y-linolenowego (DHLA), z którego powstaje kwas arachidonowy (AA). kwas arachidonowy stanowi główny substrat do produkcji eikozanoidów, powstaja z niego prostagladyna dienowe, prostacyklina, tromboksan, leukotrieny, lipoksyny. Pewne formy eikozanoidów czyli prostagadyny monoenowe mogą powstawać z DHLA. W tłuszczach zwierząt morskich występuje kwas eikozapentaenowy (20 C), powstają z niego prostagladyny trieno wielonienasyconych 20 C kwasów tłuszczowych z których mogą powstawać eikozanoidy. Są to kwas arachidonowy, DHLA i kwas eikozapentaenowy (EFA) zawarte są w produktach pochodzenia roślinnego. Kwas arachidonowy występuje również w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Trening osobisty

Aby zachować doskonałe zdrowie trzeba zarówno stosować odpowiednio zbilansowaną dietę, jak przynajmniej trzy razy w tygodniu wykonywać jakieś ćwiczenia. Dobranie najlepszej diety najlepiej zlecić wykwalifikowanemu i doświadczonemu dietetykowi. Jeżeli chodzi o zestaw ćwiczeń, zdecydowanie najlepszą decyzją będzie skonsultowanie się z osobą, która ma w tym temacie bardzo duże doświadczenie. Dla jak najlepszego efektu ćwiczeń, wybierzmy trening osobisty. Dzięki konsultacjom z trenerem osobistym, będziemy mogli we właściwy sposób wykonywać wszelkie ćwiczenia siłowe. Taki specjalista na podstawie zrobionego z nami wywiadu, jak również analizy składu naszego ciała rozpisze dla nas plan ćwiczeń, które będziemy musieli wykonywać na co dzień. Należy dokładnie stosować się do jego zaleceń, bowiem dzięki temu zyskamy szczupłą i wysportowaną sylwetkę. W dni, w które zamierzamy ćwiczyć powinniśmy spożywać znacznie większą ilość białka, które jest głównym budulcem naszych mięśni. Dzięki czemu ich przyrost będzie znacznie szybszy.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn